Jiwa Tenang


Hari nie aku terbaca satu artikel mengenai ketenagan jiwa oleh pakar motivasi Mr.Nor Azam Aris, emm..best baca..apa yang di jelaskan adalah yang harus dan betul untuk aku selami diri sendiri. Kesedaran mula ada, keinginan juga sudah mula berubah,dan kesungguhan ingin perubahan mula melangkah..adakah aku harus berhenti disini?? tak mugkin..kerana aku xmahu mengalah lagi..

Kebayakan drpd kita mencari kemewahan dan kebahagiaan. Namun ada ketikanya kita tak dapat mengecapi kedua2nya sekali. Ada org lebih mementingkan kebahagiaan dan ketenangan daripada kemewahan. So, mane perlu kite pilih???

Bile kite cakap tentang kemewahan, ia lebih kepada sifat luaran. sebaliknya, kebahagiaan dan ketenangan lebih bersifat dalaman. Ketenangan itu membawa ke arah kerohanian. lebih bersifat universal dan susah nk di tafsirkan sbb nye semua manusia meinginkan ketenangan dalam jiwa kerana jiwa yang tenang membawa kepada kebahagiaan.

Utk mendaptkan ketenangan jiwa adalah dengan mendekatkan diri pada ALLAH. Harus buang sifat dengki, cemburu, dan lain2 lagi. Apabila sifat2 tue tak ada dalam diri kita. Perasaan dan prasangka terhadap org lain akan hilang, secara tak langsung membentuk diri kita menjadi lebih tenang.Jangan terlalu ingin menjadi mulia dihati manusia sahaja, harus jadi lebih mulia kepada ALLAH kerana itu lebih penting. Harus jujur dan ikhlas pada setiap pekara yang dilakukan serta sentiasa meminta dan memaafkan orang lain dan memohon maaf kepada setiap kesalaham yang dilakukan sama ada sedar atau tidak. Secara tidak lansung ia juga mampu mencipta ketenangan jiwa, buang rasa dendam dalam hati, sebaliknya gantikan dengan nilai2 murni.

Jika kita sendiri sering mencari ketenangan, pasti ketenagan akan dimiliki. Apabila kite sembahyang, secara tidak lansung kita merehatkan diri dan membawa kearah ketenangan. Harus buang sifat2 negetif, harus berubah...Orang sekeliling berharap kepada perubahan, tetapi pada hakikatnya kita boleh melakukanya kerana ini melibatkan soal hati kita sendiri.

yea...be positif...cayuk..cayuk..cayuk..kepada kawan yang bayak membantu terima kasih sebab bayak bersabar denagn kerenah dan kedegilan yang ada pada diri aku nie..akekekkekeke.. maaf ye..to someone..i'm so sori pasal hari tue..i tau i yang salah..just foget it, sori again...

Posted on 7:44 AM by TiM and filed under | 1 Comments »

1 comments:

KeyGen said... @ October 22, 2009 at 9:33 AM

Semoga anda berjaya atas apa yang anda lakukan..banyak2kan berdoa padaNya..